بهترین روش برای کاهش صدای موتور برق

موتور برق
موتور برق یک ماشین الکتریکی است که وظیفه آن تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی است . این اتفاق به وسیله یک ژنراتور الکتریکی میفتد . به آن گونه که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند .  ژنراتور ها و موتور برق ها در موارد بسیاری دارای ویژگی های مشترک هستند . در ادامه آرسس صنعت همراه باشید تا راهکار های کاهش صدای موتور برق را به شما توضیح دهیم .
اکثر این موتورهای برق از طریق تعامل بین میدان مغناطیسی ، میدان الکتریکی و جریان های پیچشی ، برای تولید نیرو عمل میکند . در برنامه های خاص مانند ترمز احتراق با موتورهای کشش در صنعت حمل و نقل ، موتورهای الکتریکی نیز میتوانند به عنوان مولد ، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند .
در ادامه به برخی از روش های کاهش صدای موتور برق میپردازیم .
راهکار های کاهش صدای موتور برق

راهکارهای کاهش صدای موتور برق

برای انجام این کار روش های متعددی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم .
  • استفاده از موتور برق های بی صدا
  • ایجاد فاصله با موتور برق
  • قرار دادن لوله اگزوز به صورت عمودی
  • استفاده از آب
  • استفاده از صدا خفه کن ها

استفاده از موتور برق های بی صدا اولین راهکار کاهش صدای موتور برق

موتور برق بیصدا ، دستگاهی است که صدای کمی از خود تولید میکند . از آنجاییکه سر و صدای زیاد ناشی از آن میتواند آزار دهنده باشد ، به همین دلیل در این دستگاه ها از تکنولوژی عایق و مکانیزم اینورتر استفاده شده که آلودگی صوتی را تا حد زیادی کاهش میدهد . موتور برق های بی صدا در مکان های مختلف از جمله مناطق تفریحی ، منازل و کمپ ها مورد استفاده قرار میگیرند . بنابراین میتوان گفت که توان این دستگاه ها معمولا از 3 کیلووات بیشتر نمیشوند .
بی صدا ترین موتور برق های موجود در بازار ، موتور برق های بنزینی هستند که معمولا از فناوری اینورتر استفاده میکنند که مصرف سوخت کمتری را نسبت به سایر موتور برق ها دارد . به عبارت دیگر ، سرعت چرخش موتور برق توسط این مکانیزم متناسب با بار مصرفی هماهنگ میشود که از مصرف بالای سوخت جلوگیری میکند .
پیشنهاد ما به شما خرید موتور برق جنسیس است .

ایجاد فاصله با موتور برق

ساده ترین و ابتدایی ترین کار برای کاهش صدای موتور برق ، ایجاد فاصله بین آن و محل کار است . هر چقدر که این فاصله کمتر باشد ، صدایی که شما احساس خواهید کرد ، کمتر خواهد بود . همچنین اگه شما موتور برقتون رو در فضای باز قرار بدین هم به کاهش صدای موتور برقتون کمک زیادی کردین .
راهکار های کاهش صدای موتور برق

قرار دادن لوله اگزوز به صورت عمودی

به طور کلی لوله های خروجی موتور برق ها به صورت افقی قرار دارند و باعث میشوند امواج صوتی در یک جهت حرکت کنند . با این حال اگر حالت صدا خفه کن را طوری تنظیم کنید که به صورت عمودی قرار بگیرد و به سمت آسمان باشد . این کار امواج صوتی را به سمت آسمان هدایت میکند . در نتیجه این امر باعث کاهش صدای موتور برق میشود .

استفاده از آب

یکی دیگر از روش های کاهش صدای موتور برق ، استفاده از آب است .
شما میتوانید مقداری آب درون یک سطل بریزید و با استفاده از یک بست ، سر شلنگ متصل به سطل آب را به اگزوز وصل کنید . نکته ای که در این مورد وجود دارد و شما باید به آن توجه کنید این است که موتوربرق باید در یک سطح بالاتری نسبت به آب باشد تا آب درون سطل نتواند به داخل اگزوز برود . برای جلوگیری از این کار میتوانید ، چند سوراخ روی شلنگ ایجاد کنید .
با استفاده از این روش میتوانید حدود 5 دسی بل به کاهش صدای موتور برق کمک کند .

استفاده از صدا خفه کن ها

برای کاهش صدا میتوانید از صدا خفه کن های مختلف استفاده کنید . این روش باعث خاموش شدن موتور برق نمیشود ولی سر و صدای موتور برق را تا حد زیادی کاهش میدهد . در واقع با استفاده از این روش ، امواج صوتی به درون زمین منتقل میشوند و فضای کافی را برای جریان هوای ژنراتور باقی میگذارد . برای انجام اینکار شما به چهار ورق تخته 3 لایه و یک ورق غیر قابل اشتعال نیاز دارید . هر ورق باید بین 1 تا 1.2 متر باشد . سپس ورق های تخته 3 لایه را در زوایای خاصی در طرفین موتور برق قرار میدهید و از یک قطعه که میتواند در برابر آتش اگزوز مقاومت کند استفاده کنید . در نتیجه ، صدا خفه های موتور برق شما نباید از گرمای بسیار زیاد ناشی از خروج ژنراتور آتش بگیرند .

برخی دیگر از روش های کم کردن صدای موتور برق

۱-استفاده از انباره اگزوز با تکنولوژی پیشرفته. چون بیشتر صدای تولیدی از ژنراتور یا موتور برق از خروجی اگزوز موتور تولید می گردد.

۲- طراحی کابین صداگیر به همراه عایق های صوتی در بدنه کابین.

شایان ذکر است استفاده از کابین های صداگیر برای کاهش صدای موتور برق بایستی بسیار با دقت انجام گردد، زیرا دمای داخل کابین نباید از حد مجاز تجاوز نماید، لذا به طراحی مناسب دریچه های  ورودی و خروجی هوا جهت خنک کاری موتور بستگی دارد. البته بایستی این نکته را بیان نمود که با توجه به ماهیت موتور برق های گازسوز که از نوع احتراق جرقه ای می باشند، صدای موتور برق گازی (گازسوز) در مقایسه با موتور برق های بنزینی و دیزلی کمتر می باشد.

زیرا ژنراتورهای دیزلی از نوع احتراق تراکمی می باشند و ضربه در موتورهای دیزل بالاتر می باشد. میزان صدای انواع کوچک موتور برق گازسوز گرین پاور ۶۳  و صدای ژنراتور گازسوز گرین پاور ۷۰ دسیبل می باشد. (میزان صدا با توجه به استاندارد مربوطه در فاصله به شعاع ۷ متری بیان گردیده است).

شما برای خرید موتور برق میتوانید به دسته بندی موتور برق مراجعه کنید .

برای مطالب مفید بیشتر ، به بلاگ آرسس صنعت مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *